Waar kom jij elke ochtend voor uit je bed?

Heal Yourself

Waar kom jij elke ochtend voor uit je bed?

Stel je voor dat je een rotonde oprijdt en geen keuze voor een afslag maakt. Het gevolg is dat je rondjes blijft rijden. Dat wordt al snel vrij saai. Zeker als je een snelle auto hebt. Bovendien gaan bestuurders van andere auto’s zich op een gegeven moment afvragen waarom je dat doet. Het gevolg is dat je toch ergens afslaat, met de wetenschap dat je niet weet waar je naar toe gaat en óf je dat wel wilt. Oh, en de bekende afslag is afgesloten wegens wegwerkzaamheden.

Dit is in het kort de situatie waarin ik zat voordat ik mijn burn-out/depressie kreeg. Gezien mijn aard en positieve instelling duurde het twee jaar voordat ‘de man met de hamer’ echt kwam en ik dus letterlijk strandde op het midden van de rotonde.

De brandstof van mijn tank was op!

Wat nu?

Die gedachte heb ik lang gehad. Nu moet je weten dat ik twee jaar daarvoor als gevolg van een darmperforatie een zware operatie heb ondergaan. Ik zal daar nu niet uitgebreid op ingaan. De korte versie is dat ik twee dagen heb gedacht dat ik ging overlijden. Toen dat niet gebeurde, wilde ik gewoon doorgaan met mijn leven.

Dus drie weken later was ik weer de ‘oude’.

De ‘oude’? Nou niet helemaal

Of zoals later bleek, helemaal niet! Ik heb altijd al goed kunnen relativeren. En nu nog beter. Ik relativeerde alles kapot. Niets was echt meer belangrijk. Want immers, je kunt gewoon van de een op andere dag doodgaan. Waar maken we ons dan zo druk over? Dit bleek een levenshouding die niet zo lang is vol te houden. Mijn passie verdween en ik had geen idee waarvoor ik elke ochtend uit bed moest komen. Dat was voor mij een onvoorstelbare situatie. Ik heb mijn hele leven namelijk altijd passie voor iets gehad. Ik wist precies waar ik naar toe wilde en kwam daar meestal ook.

Je zou kunnen zeggen dat ik ‘The law of attraction’ goed begreep.

De grote hamvraag was: Hoe vind ik mijn passie terug?

Die vraag bleek simpeler gesteld, dan beantwoord. En eigenwijs als ik ben, heb ik natuurlijk geen medische hulp gezocht. Ik wilde absoluut geen antidepressiva. Het is mijn persoonlijke overtuiging dat het emoties afvlakt en zeer verslavend kan zijn. En alhoewel het voor sommige mensen een redding is, wist ik diep van binnen dat ik mijn schaduwkanten maar eens moest gaan aankijken én doorleven.

Maar hoe dan?

Mijn hele leven heb ik me al verdiept in verschillende culturen, religies, gebruiken, meditatie en spirituele leiders. Bovendien heb ik tijdens mijn 20-jarige ervaring als leidinggevend veel trainingen op het gebied van persoonlijk leiderschap gehad en talloze persoonlijke gesprekken met collega’s en klanten gevoerd.

Met al deze opgedane ervaring en tools heb ik mijn hele leven en ‘zijn’ ontrafeld. Dat klinkt nu erg simpel, maar toen ik eenmaal dit pad op was gegaan, hielden de inzichten niet op.

Telkens als ik dacht ‘nu is het wel klaar’ en dat dacht ik al snel ;-), kwam er weer een nieuw onderwerp dat ik moest doorleven. Ik heb inmiddels weer levenslust en passie, terwijl ik ook weet dat er regelmatig APK-beurten moeten plaatsvinden.

Welke tips heb ik voor je als je een burn-out/depressie of energieverlies hebt of wilt voorkomen?

  • Het klinkt simpel, maar zoek uit wie je echt bent. Wij zijn allemaal één grote database van diverse verhalen. Verhalen waar we ons mee identificeren. Zijn de verhalen die bij jou horen echt door jou geschreven of heb je je geïdentificeerd met de verhalen die de omgeving of maatschappij over je hebben bepaald?
  • Beetje cliché, maar als troost: Als je het donker niet hebt gezien, kun je de sterren ook niet zien.
  • Tranen reinigen verdrietige emoties. In het geval van een Burn-out of depressie is huilen onvermijdelijk. Ik raad je aan om dat gewoon toe te laten. Net als zweet, hebben tranen een functie. Tranen zijn de wasmachine van je ziel.
  • Er komen verschillende ‘gidsen’ op je pad of je zoekt ze zelf op. Waarschijnlijk allemaal mensen met goede bedoelingen. Dat is prima, maar ik wil je aanmoedigen om zelf te blijven voelen en te analyseren. Iedereen is anders en heeft een uniek pad. Mijn advies is: laat je informeren en helpen, maar blijf zelf nadenken.

Jouw ‘hogere zelf’ kent alle antwoorden die bij jou horen.

  • Als mens willen we liever geen pijn voelen. We zijn dan ook voortdurend op zoek naar allerlei afleidingen om geen pijn te voelen. Als je goed in je vel zit, is dat ook helemaal leuk. Als dat niet zo is en je merkt dat het energieverlies oplevert, is het wellicht handiger om tijd met jezelf door te brengen. Stilte en isolatie (inclusief Social media – detox) leveren antwoorden op.
  • Er bestaan allerlei (ik noem het even tools) tools zoals mindfulness, yoga, gezond eten etc om je van een burn-out of depressie te genezen. Ik ben van mening dat deze tools goed ter ondersteuning zijn. Het zou onderdeel kunnen zijn van je levensstijl. Als je die dingen slechts doet om snel te genezen, zonder dat je echt op zoek bent gegaan naar de oorzaken van je burn-out, zal het slechts symptoombestrijding zijn.
  • Oh en nog zo’n cliché 😉 ‘Beauty is in the eye of the beholder’. Kleine, eerder onbelangrijke dingen, worden mooier.

Tot slot:

Ik weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan: ‘Neem jezelf niet te serieus’. Je zult zien dat als je eenmaal een inzicht hebt doorleefd, je de humor van de situatie ook kan inzien.

Geen reacties

Je reactie toevoegen